// zrovna čtete...

Cestování

Moskva zakouřená – část 1.

Na výlet do Moskvy jsme si nevybrali příliš vhodný termín. Bylo to v době, kdy kolem Moskvy hořelo stovky požárů a celé město bylo zahaleno hustým dýmem z doutnajících rašelinišť. Nás však tato situace nijak nevylekala a rozhodli jsme se i přes varování našich matek, manželek a babiček Moskvu na týden navštívit. První komplikace se objevili již na letišti. Hned po příjezdu na Ruzyň jsme zjistili, že náš let byl zrušen. V tu chvíli jsem myslel, že máme po výletě. Začali se totiž objevovat zprávy, že moskevské letiště přestalo přijímat lety kvůli hustému dýmu. Nakonec jsme zjistili, že let byl pravděpodobně zrušen pro neobsazenost. Příliš lidí se do Moskvy nehrnulo. Začali jsme mírně pochybovat, zda je moudré Moskvu za této situace navštívit.  Náš hostitel v Moskvě nás však po telefonu uklidnil, že situace není tak kritická. Sice v Moskvě není nic přes hustý dým vidět, ale dýchat se trochu dá. Plni očekávání jsme tak nastoupili do následujícího letu směr na východ.

Moskva přílet 17:45 mč

Moskevské letiště halí hustá hmľa. Teplota je okolo 40 stupňů a vidět je zhruba na 100 metrů. Všudypřítomný štiplavý kouř a smog útočí na naše oči a plíce ze všech stran. Těžko se dýchá a slzí oči. Dobrá nálada a optimismus nám však zůstává. Nenecháme si zkazit vysněný výlet trochou jedovatého dýmu.

Kouř v ulicích Moskvy

Osobní řidič našeho hostitele nás vyzvedl a okružní jízdou přes centrum Moskvy dovezl do Českého domu, kde budeme po čas našeho pobytu ubytováni. Automobilová doprava v metropoli je opravdu živelná. Základem je nespomalovaný a nepřerušovaný pohyb vpřed, který často nezastaví ani červená na semaforu. Auta využívají každé volné místo na projetí, do třech jízdních pruhů se vejde i šest aut vedle sebe. Blinkry tu zásadně nikdo nepoužívá. Jak řekl náš šofér: „Blikáním se nemají zbytečně znervózňovat ostatní řidiči. Každý přece vidí kam jedu!“. Chodcům se přednost zásadně nedává. Hostitel nás vřele uvítal chutným jídlem, šampaňským a vodkou. První  noc se nám spalo i přes nesnesitelné vedro a zápach nádherně.

Den 2. – k domu A.P. Čechova a koupel ve svaté vodě

Kouř nemizí. Po vydatné snídani sme navštívili bohoslužby v jednom z mála křesťanských kostelů. vyrážíme 60 Km za Moskvu do obce Melichovo (Мелихово) navštívit dům A.P. Čechova a do osady Talež navštívit poutní místo, kde od nepaměti vyvěrá vydatný zdroj pramenité vody. Poutníci sem táhnou napít se z pramene a ponořit se do jeho požehnané vody. Ke koupeli slouží dvě dřevěné budky, jedna pro muže a druhá pro ženy, ve kterých je malý bazének, kterým protéká voda z pramene o stálé teplotě 4°C. Vystáli jsme si frontu a také se pomořili a to hned 3x, jak káže víra. Bylo to opravdu studené, ale osvěžující. Po koupeli se nesmíte otřít. Oděv se obleče přímo na mokré tělo, aby mohla svatá voda správně působit.

Křesťanský svatostánek

U domu A.P. Čechova

Fronta na koupel ve svaté vodě

Den 3. – Kreml a Nový Jerusalem

Rudé náměstí v kouřové cloně

Rudé Náměstí v kouřové cloně

Dnešní den máme vyhrazený na povinnou návštěvu Kremlu, centra ruské moci. Zdá se nám, že kouř trochu ustoupil a viditelnost se zvýšila na 200m. Vyměnili jsme si peníze a vyrazili metrem do centra Moskvy. Koupili jsme si každý jízdenku na 10 jízd za 240rublů a jeli ze stanice Majakovskaja do stanice Pl. Revolucii. I metro bylo plné kouře, na jehož přítomnost jsme si již zvykli. Výhodu kouřové situace, je bezpochyby to, že Moskva je vylidněná jak od turistů, tak od části místních obyvatel, kteří před kouřem utekli, kam mohli. Metro je poloprázdné, i když normálně v tuto dobu praská ve švech. V okolí Kremlu se pohybuje jen několik skupinek japonských turistů s rouškami přes ústa a my. Vstupné do Kremlu pro místní je o víc než polovinu levnější než pro turisty. Kupujeme si lístek za 700 rublů na návštěvu zbrojnice a lístek za 350 rublů za návštěvu vnitřního areálu Kremlu s několika chrámy, Carským dělem (Car-puška) a Carským zvonem.

Car Puška

Ve zbrojnici je vystaveno mnoho zlatých a stříbrných předmětů z různých zemí a období, které panovníci užívali nebo dostali diplomatickým darem. Dále je k vidění výzbroj  a výstroj armády z různých období, oděvy kněžích a dámské šaty. Nejvíce se nám zalíbila výstava zlatem zdobených a bohatě vyřezávaných kočárů a saní.

Chrám Nanebevzetí

Po prohlídce zbrojnice jsme pokračovali prohlídkou vnitřního Kremlu. Policisté zde na turisty bedlivě dohlížejí a dbají na to, aby se nikdo neodchýlil od povolené trasy. Během dne se kouř natolik rozptýlil, že bylo vidět i slunce. Teplota se tím mírně zvedla, ale dýchalo se lépe. Děti a bezdomovci využili k ochlazení fontány v blízkosti Kremlu, ve které byla voda tak žlutá, že jsme se báli smočit ruku, aby se neosypala.

Klášter Nový Jerusalem

Prohlídkou Moskvy jsme pokračovali pěšky na Rudé náměstí, kolem chrámu Vasila Blaženého zpět do Českého domu. Cestou jsme se snažili najít pivnici, ve které bychom svlažili suchá hrdla. Ukázalo se to jako nesnadný úkol. Všude jsme potkávali jen samé kavárny. Pivnice jaké, známe od nás, tu nemají. Po dlouhém chození jsme našli pivní bar s nabídkou desítky piv, mezi nimiž nechyběli ani české značky.  Místní pivo tu stálo 90rublů, české piva pak 145 rublů. Dali jsem si jedno místní a přesunuli se do pivnice českého domu na točenou „Plzeň“ necelé 2 eura. V podvečer se ještě vydáváme kousek za Moskvu do kláštera Nový Jerusalem, krerý byl za války Němci částečně zničen. Cestou zpátky navštěvujeme pomník kousek od Moskvy na místě, kde se zastavil postup německých vojsk za druhé světové války. Kolem pomníku se povaluje vojenská technika volně přístupná návštěvníkům.

Kurz v době návštevy: 1 Rubl =0,64 Kč

Moskva zakouřená – část 2.