// zrovna čtete...

Cestování

Moskva zakouřená – část 2.

Kurz v době návštevy: 1 Rubl =0,64 Kč

Den 4. – K domu a hrobu L.N. Tolsteho a večer v rokovém klubu

Smog i zápach výrazně ustoupili. Viditelnost 500m.

Rodiště L.N. Tolstého

Náš další výlet směřuje 200km za Moskvu do Jasné Poljany k domu slavného spisovatele L.N. Tolstého, kde prožil více než 50 let a napsal většinu svých děl – mimo jiné i nejslavnější romány Vojna a mír a Anna Karenina. Cesta z Moskvy autem trvala přes 3 hodiny. Krasnaja Poljana je mala vesnice, kde kromě domu a hrobu L.N. Tolsteho není příliš věcí k vidění. Cestou zpátky jsme se pro jistotu opět jeli vykoupat do svaté vody v osadě Talež abychom utužili své zdraví.

Nadějná kapela

Po návratu z výletu jsme vyrazili poznávat noční Moskvu. Vyhlédli jsme si k tomuto účelu rockový klub „Projekt OGI“, kde tento večer mají vystoupit mladé punkovo-jazzové kapely. Vstup do klubu stál 250 rublů, ale investované peníze se vyplatili. Větší underground bychom v Moskvě těžko hledali. Vystoupili dvě kapely kladoucí důraz na hlasitý a zcela nerytmický zvukový projev bez zpěvu. (Ukázka.). Po skončení produkce vyrážíme na procházku nočním městem. Vzhledem k pokročilé hodině (01:30) se v parcích povaluje mnoho vypitých lahví a spících lidí. Většina restaurací a barů je zavřených a tak navštěvujeme pouliční stánek a dáváme si pivo a kartošku (pečená brabora, kterou rozkrojí a naplní dle přání sýrem a masem). Okamžitě navazujeme kontakt s místním pobudou, který se představil jako Alex. Po vřelé konverzaci mu dáváme cigaretu. Po chvíli přišel znovu, jestli bychom neměli ještě 8 rublů, že by si koupil cigarety vlastní. Dal jsem mu deset. Po chvíli přišel zpátky a vrátil 2 rubly a nabídl cigaretu.

Den 5. – Procházka Moskvou

Pes přechází silnici

Vzduch se již vyčistil a začalo pálit ostré slunce. Teplota okolo 35°C.

Vyjeli jsme metrem na okraj Moskvy navštívit trhy. Dle průvodce by tam mělo být k dostání vše, včetně pirátských kopií hudby a filmů.  Trhy jsou na stanici metra Bagratinovskaja (Trasa 4). Kromě stánků s oblečením je tu také veliký obchodní dům s elektronikou. Trhy nenabízeli nic, co bychom neznali a tak si dáváme pivo a odcházíme pěšky do Parku Vítězství (Park Pobědy).

Park Pobědy

Cestou jsme si trochu zašli, ale park jsme i tak našli ;) Park vznikl jako památeční komplex zasvěcený vítězství sovětského národa nad Hitlerem ve druhé světové válce a zahrnuje Ústřední muzeum Velké vlastenecké války, pomník Vítězství a tři chrámy postavené na památku, těch, kdo zahynuli ve válce: pravoslavný chrám sv. Jiřího Vítězného, Památeční mešita a Památeční synagoga.

Z parku bychom rádi došli do sportovního areálu v Lužnikách, kde se konala olympiáda v roce 1980. Opět jsme mírně zabloudili a špatně odhadli vzdálenost na mapě. Motáme se na nějakém sídlišti, kde si dáváme pár piv na posilněnou. Ptáme se na cestu místních obyvatel, ale buď nerozumějí našemu ruskému přízvuku, nebo cestu neznají. Unaveni nacházíme řeku Moskvu, na jejímž břehu se areál Lužniky nachází. Na návštěvu areálu již nemáme sílu. Rozhodli jsme se pro projížďku lodí. Ptám se mladé paní svojí perfektní ruštinou: „Ja chaču vstupiť v loď. Gde možno?“. Paní se mě nejprve trochu bála, ale pak nám ukázala směr a řekla, že je to daleko. Chytli jsme trolejbus, ve kterém jsme se bez úspěchu snažili udat lístek na metro, a jeli dvě stanice do přístavu. Cesta lodí stojí 400 rublů a nabízí krásný výhled na centrum Moskvy z vodní hladiny.

Vojenská technika v Parku Pobědy

Vojenská technika v parku

Řeka Moskva

Chrám Vasila Blaženého z lodi

Kreml z lodi

Buran

Den 6. – K Leninovi a domů

Televizní věž Ostankino

Poslední den jdeme navštívit Lenina do jeho posmrtného domova na Rudém náměstí. Před vstupem musíte vystát frontu, která celkem rychle ubíhá a odevzdat vše čím se dá fotografovat. Lenin si v podzemí mauzolea odpočívá za přísného dohledu vojska. Dlouhé okounění se netrpí. Podívat a ven. Lenin tam leží celý bledý s pažemi podél těla a s pravou rukou zaťatou v pěst.

Na oběd jdeme do Českého domu a pak ještě v rychlosti metrem na stanici VDNCH odkud je to kousek k televizní věži Ostankino, kdysi nejvyšší budově světa. K věži je to ze stanice metra ještě kousek cesty a nám už se nechce chodit, protože je toho času stejně zavřená. Raději navštěvujeme za 100 rublů muzeum kosmonautiky, které je hned u metra pod památníkem „Dobyvatelům vesmíru“. Muzeum je nově zrekonstruované a expozici tvoří modely kosmické techniky, osobní věci odborníků na raketové a kosmické odvětví, archivní dokumenty, fotografie a obrazové záznamy, mince, poštovní známky a díla výtvarného umění.

Pak už jen na letiště a domů.

Moskva zakouřená – Část 1.